Venesiya Biennalesi çərçivəsində
«YARAT!» Müasir İncəsənət Məkanının «Sevir-sevmir» adlı
sərgisi nümayiş etdirilir
Xəbər verdiyimiz kimi, Venesiyada, Tesa 111, Arsenale Nord ünvanında yerləşən pavilyonda Aida Mahmudovanın rəhbərlik etdiyi "YARAT!" Müasir İncəsənət Məkanının "Sevir-sevmir" adlı sərgisinin təntənəli açılışı olmuşdur.
Azərbaycan incəsənətinin ölkəmizdə və xaricdə etibarlı platforması olan bu qeyri-kommersiya təşkilatı Beynəlxalq Venesiya Biennalesində ilk dəfədir ki, iştirak etmişdir.
"YARAT!" Müasir İncəsənət Məkanından AzərTAc-a bildirmişlər ki, sərginin qonaqları arasında "Tate Modern" qalereyasının direktoru Kris Derkon, kuratoru Culyet Binqham, "Lisson" qalereyasının yaradıcısı Nikolas Loqsdeyl, Londonda yerləşən "Blain/Southern" qalereyasının rəhbərləri Harri Bleyn və Qraham Souzern, "Art Dubai" qalereyasının direktoru Antonia Karveri olmuşlar.
"Sevir-sevmir" adlanan, ölçüsünə görə misli görünməyən sərgi özündə Azərbaycan, Türkiyə, İran, Rusiya və Gürcüstandan olan 17 müasir rəssamın işini əhatə etmişdir. Onun iştirakçıları və müəllifləri qismində Azərbaycandan Faiq Əhmədin, Rəşad Ələkbərovun, Rəşad Babayevin, Əli Həsənovun, Orxan Hüseynovun, Sitarə İbrahimovanın, Aida Mahmudovanın, Fərid Rəsulovun, İrandan Afruz Amiqinin, Şoja Azarinin, Mahmud Bahşinin, Əli Banisadrın, Fərhad Moşirinin, Türkiyədən Kutluq Atamanın, Rusiyadan Taus Maxaçevanın, "Slavyanlar və Tatarlar"dan "Avrasiya"nın, Gürcüstandan İliko Zautoşvilinin adlarını çəkmək olar.
Sərginin
adı "Slavyanlar və Tatarlar"ın işlərindən
biri olan "Love me Love me not" ("Sevir-sevmir")
adından götürülmüşdür. Bu isə öz
növbəsində köhnə uşaq məsəlidir. Sərgidə
təmsil olunan ölkələr, birlikdə, yaxud
ayrılıqda müstəqillik əldə edilməsi, tarixi
hadisələrə yeni baxış, iqtisadi bərpa və
milli mənsubiyyət böhranı kimi bir çox
ictimai-siyasi proseslərdən keçmişlər.
Bütöv xalqlar milli ideyanı əldə etmək
uğrunda çalışır, qanunlar və adətlər
dəyişilir, şəhərlər köhnə
adlarını itirirlər. Müsbət və mənfi dəyişikliklər
elə tezliklə baş verirdi ki, sanki kimsə
çobanyastığı gülünün ləçəklərini
qopararaq ürəyində "Sevir-sevmir" deyirmiş.
Sərgidə
hər bir iştirakçı ölkənin inkişaf
dinamikası göstərilmiş, həmçinin tarixin az
tanınan, yaxud unudulmuş aspektləri
işıqlandırılmış, həm də sərgiyə
gələnlərə xalqların və ölkələrin
keçdiyi təkamül barədə tanışlıq
verilmişdir.
Aida
Mahmudova (Azərbaycan) Sent-Martin London İncəsənət
Kollecinin məzunudur və "YARAT!" Müasir İncəsənət
Məkanının qurucusudur. Onun biennaledə təqdim etdiyi
iş "Recycled" ("Yenidən işləmək")
vaxtı ilə Bakı evlərinin pəncərələrini
bəzəyən dəmir barmaqlıqların əsasında
hazırlanan şəbəkəli instalyasiyadır. Rəssam
onlara yeni həyat verir və bununla nostalji mövzuya
toxunmuş olur. Çox vaxt nostalji hiss konkret bir yer
üçün darıxmaqdan da artıq bir şeydir. Əksər
hallarda belə anda duyulan kədər şüuraltı olaraq
müəyyən ətir, səs və duyğularla
bağlıdır. Müəllif sanki hiss edilməyən və
qeyri-müəyyən bir şeyə müəyyən forma
verməyə çalışır. İnformasiya
texnologiyası dövrü üçün "Recycled"
instalyasiyası insan qəlbinin və yaddaşının qəribə
xüsusiyyətləri haqqında olan düşüncə
formasıdır.
Əslən
İrandan olan gənc rəssam Afruz Amiqi Nyu-Yorkda
yaşayır. O, Şərq nağıl və əfsanələrindən
ilhamlanmışdır. Rəssamın işi böyük
Ruminin danışdığı iki xalq (Çin və yunan)
arasındakı yarışma haqqında olan mifin əsasında
yaranmışdır. Çin və yunan rəssamlarını
divarüstü incəsənətdə yarışmağa məcbur
edən sultan sonda məcburən hər iki tərəfi qalib
elan etmişdir. Rəqiblər bir-birindən gizli
çalışırmışlar, amma çinli rəssamın
yaratdığı əsərin gözəlliyi və
virtuozluğu yunanların qurduqları hamar cilalanmış
divarın əksində daha parlaq
görünmüşdür.
Afruz Amiqi
tərəfindən xüsusi olaraq Venesiya Biennalesi
üçün hazırlanmış instalyasiyada
uyğunsuzluq uyğunlaşdırılaraq regionun mürəkkəbliyi
və ikimənalı görüntüsü əks
edilmişdir. Tam əl işi olan əsər qaçqınlar
üçün çadırların tikildiyi materialdan
hazırlanmışdır, üzərindəki incə
naxışlar isə eyni zamanda ispan bağını, həm
də Şərq ornamentini xatırlatmışdır.
Əslən
İrandan olan Əli Banisadr "Fravaşi" adlanan işində
hadisələr üzərində insan iradəsinin qələbəsi
mövzusuna müraciət etmişdir. On iki yaşı olanda
o, doğma Tehrandan Nyu-York şəhərinə
köçməyə məcbur olmuşdur. İran - İraq
müharibəsi rəssamın
yaradıcılığında öz izini qoymuşdur. Onun diptixi
zərdüştilik fəlsəfəsinə görə
insanı bədbəxt hadisələrdən, səhvlərdən
və günahlardan qoruyan, dünyanı fırlanmağa məcbur
edən fövqəlqüvvə - "Fravaşi"nin
müasir izahıdır. Zərdüştilikdən sonra gələn
İslam dinini qəbul etmələrinə baxmayaraq, qədim
dinin bəzi xüsusiyyətləri hələ də Azərbaycan
və İran mədəniyyətində yaşamaqdadır. Əsər
özünə və həyat çətinliklərinə
qalib gələn insanlara həsr edilmişdir.
Azərbaycanlı
rəssam, musiqiçi, kinematoqraf Əli Həsənov sərgidə
"Sahiblər" adlanan, saysız-hesabsız ev süpürgələrindən
ibarət instalyasiya ilə təmsil edilmişdir. Süpürgə
kimi çox sadə bir əşya rəssamın
gözündə böyük çəkiyə malik ola bilər.
Süpürgə - fiziki əməyin və səyin ifadəsidir.
Süpürgə - səliqə salmaq üçün vasitə,
xaosa və çirkə qarşı mübarizə
silahıdır. Rəssamın fikrincə, indiki dövrdə
insanlar süpürgələri kənara qoyaraq
vaxtlarını laqqırtıya və uzun-uzadı müzakirələrə
sərf edirlər. Qlobal kateqoriyalarla mühakimə edərkən
biz bir şeyi unuduruq: normal fəaliyyət göstərən
cəmiyyət hər kəsin vicdanla öz işini
gördüyü mühitdə ola bilər. Yeni "multimədəni"
cəmiyyətdə süpürgə həm də
özünü seçilmiş sayan bəzi xalqların etnik
"zibillərdən" (həmin xalqlardan asılı vəziyyətə
düşən digər xalq və millətlər)
aldıqları qisasın parodiyasıdır.
Gürcüstanlı
rəssam İliko Zoutoşvilinin yaradıcılıq
dövrü vətənində baş verən sosial və
siyasi qarışıqlıq dövrü ilə
üst-üstə düşmüşdür. İqtisadi
qeyri-stabil vəziyyət və sabahkı günə inamın
olmaması insanları bütün güc və fikirlərini
maddi problemlərə qarşı mübarizəyə sərf
etməyə sövq etmişdir. "Vaxt vaxtla itir"
instalyasiyası ilə o, insanları maddi rifahın
arxasınca qaçmamağa və bizi əhatə edən
dünyanı dərk etməyə çağırır.
Ekranda daim iki obraz - üzünü səs-küylü şəhərə
tərəf tutmuş insan və vaxtın sürətlə
getdiyini simvolizə edən çay görünür. Səliqəsiz
formada yerə atılmış yastıqlar isə ayaq
saxlayıb sakitlikdən həzz almağa dəvət edir.
Türkiyəli
rəssam Kutluq Ataman "Mesopotamiya dramaturgiyası"
adlı silsiləvi işin davamı olan "Sütun"
adlı instalyasiyanı təqdim etmişdir. Bu sütundakı
daşları 42 ədəd televizor monitoru əvəz edir. Hər
bir ekranda Anadolu regionunun sakinlərinin simaları göstərilir.
Qadınlar və kişilər, qocalar və uşaqlar
yorğun və kədərli halda susaraq baxırlar. Rəssam
bu işi ilə öz ölkəsinin və xalqının
taleyində iştirak etmək hüququndan məhrum edilmiş
insanlara səs hüququnun verilməsini tələb edir.
İran rəssamı
Mahmud Bahşinin "Millətin anası" adlı
instalyasiyası insanları qurban vermək üçün
olan Mayya piramidalarını xatırladan əzəmətli bir
qurğudur. Diqqətlə baxanda görürsən ki,
piramidanın zirvəsindən dayanmadan neft axır, "qara
qızıl" eyni zamanda ölkəni yedizdirir, onu maddi
rifaha doğru aparır və bizi də özünə əsir
edir.
Azərbaycandan
olan Orxan Hüseynov sərgidə "Brüs Layın həyatı"
adlı nostalji filmlə iştirak etmişdir. Film Brüs Linin
bir az solğun oxşarı olan, honq-konqlu aktyor-imitator Brüs
Lay haqqında rəssamın dostlarının verdikləri
qısa müsahibələr silsiləsindən ibarətdir.
Sovet İttifaqında 80-ci illərdə böyüyən
yeniyetmələr çox vaxt saxta birisini orijinal kimi qəbul
etdiklərindən yalanın qurbanı olmuşlar. Həqiqəti
bildikdən sonra onlar oxşar aktyorların mövcudluğu
haqqında ən absurd izahlar uydurmuşlar.
Azərbaycandan
olan Rəşad Ələkbərov postsovet məkanı
ölkələrinin necə mürəkkəb dil irsinə
sahib olması haqqında "Lost in translation... this is too shall
pass" adlı instalyasiya təqdim etmişdir. Azərbaycan əlifbası
son 70 il ərzində 3 dəfə dəyişdirilmişdir.
Bu isə təkrar olaraq öyrənmək məcburiyyətində
qalan insanların özünü anlamasında iz qoymaya bilməzdi.
Rəssam işıq və kölgə ilə etdiyi virtuoz
işləri ilə tanınır. Pleksiqlasdan olan bu
instalyasiyaya işıq və kölgə oyunu xüsusi
gözəllik verir.
Azərbaycandan
olan Rəşad Babayev "YARAT!"ın pavilyonu
üçün xüsusi olaraq "Arzular ağacı"
adlı instalyasiyanı hazırlamışdır. Ənənəvi
olaraq Azərbaycanda və hətta onun hüdudlarından kənarda
insanlar ağacın budaqlarında parça kəsikləri,
yaxud rəngli lentlər bağlayaraq arzularının həyata
keçəcəklərinə ümid edirlər. Əsrlərlə
mövcud olan "arzuların maddiləşdirilməsi"
ayini zaman keçdikcə toxunulmaz qalmışdır, sadəcə
insanlar üçün dəyər şkalasında müəyyən
dəyişikliklər baş vermişdir. İndiki kütləvi
istehlak zəmanəsində insanlar "Arzular
ağacı"nın yanına gələrək lüks təmirli
ev, bahalı avtomobil və dizayner geyimləri haqqında xəyallar
qururlar. Rəssam bugünün "bizi" haqqında
danışır. Onun əncir ağacı canlı və təsirlidir,
ağac bahalı parçalara bürünmüş və
budaqlarından brend geyimlərin doğranmış hissə və
parçaları asılmışdır.
Azərbaycandan
olan gənc fotoqraf-rəssam Sitarə İbrahimova artıq özünün
"Qarabağda itənlər" adlı silsilə işlərinə
görə peşəkarların yüksək qiymətinə
layiq görülmüşdür. Bu dəfə o, video və
fotomateriallardan ibarət iş tərtib etmiş və onu
"The Edge" adı altında təqdim etmişdir. Azərbaycanın
Ağdam rayonunda, həmçinin Azərbaycan - Ermənistan sərhədində
yerləşən digər rayonlarda çəkilən şəkillərdə
həyatın təsirli və kədərli anları - itkin
düşənlərin simaları, itən əşyalar, toy
mərasimləri və süfrəarxası mənzərə
göstərilmişdir.
Rusiyanın
"Slavyanlar və Tatarlar" art-qrupu "Molla Nəsrəddin
- antimodernist" adlanan istehza dolu işləri ilə biennaledə
iştirak etmişdir. Müəlliflərin dediklərinə
görə, heykəltəraşlıq kompozisiyasının
(eşşək üzərində tərs oturan Molla Nəsrəddin)
hazırlanmasına yaradıcı təkan XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda Cəlil Məmmədquluzadənin rəhbərliyi
altında çap edilən əfsanəvi "Molla Nəsrəddin"
jurnalının oxunması olmuşdur. Jurnal
fırıldaqçı ruhaniləri məsxərəyə
qoymuş, avamlıq və ikiüzlülüyə
qarşı mübarizə aparmış, ziyalı təbəqənin
mövqeyini müdafiə etmişdir.
Eşşək
üzərində oturan Molla Nəsrəddin aramla, amma inamla gələcəyə
doğru gedir. Amma indiki dövrün rəssamları
seçilmiş istiqamətin düzgün olub-olmamasına əmin
deyillər. Nəyə üstünlük verməli - Qərb
dəyərləri, yoxsa köhnə dövrlərə
qayıdış? Artıq heç nəyə elə-belə
inanmırlar.
Rusiyadan
olan Taus Maxaçeva (Rusiya) "Hamsutl" adlanan və
Dağıstanda, dağlarda yerləşən eyni adlı kəndə
həsr olunan 16 dəqiqəlik film çəkmişdir. Nə
vaxtsa alınmaz qala olan, Fars və Rusiya imperiyalarının
mübarizə apardıqları yer olan Hamsutl indi bomboşdur.
Onun qalıqları getdikcə dağ landşaftına
qatışır. Filmin müəllifi qəhrəman kimi bir rəqqası
seçmişdir. O, tam sakitlikdə rəqs edərək
yalnız bədən plastikasının köməyi ilə kəndin
tarixində dönüş yaradan anlardan danışır. Gənc
rəqqas işğalçı-döyüşçü
obrazında, dinc sakin obrazında və digər obrazlarda
canlandırılır.
Taus
Maxaçeva hazırda London Kral İncəsənət
Akademiyasında magistr pilləsində təhsil alır, birinci
ixtisası isə xoreoqrafdır.
İrandan
olan Fərhad Moşiri əl işi olan 550 Şərq
xalçasından ibarət irihəcmli instalyasiya
yaratmışdır. Onun əsəri "Kiosk de Curiosite"
adlanır. Bu əsərlə rəssam informasiya axını
ilə bol dünyanın ifrat məlumat şəbəkəsinə
fikrini bildirmiş olur. Televiziya, mətbuat və internet
gündəlik olaraq bizə siyasət, iqtisadiyyat və
dedi-qodular haqqında məlumat çatdırır, amma hər
dəfə biz həqiqətin bir hissəsini, yaxud da onun
surroqat formasını əldə etmiş oluruq. Nəzər
nöqtəmizi özümüz seçirik, yoxsa mətbuat
bizə hətta olmadığımız ölkələr
haqqında məlumatlar sırıyır? Hər
xalçanın üzərində məşhur nəşriyyatların
üz qabıqları təsvir edilmişdir. Bəziləri
senzuranın əli ilə parça-parça edilmişdir.
İran İslam Respublikasında yaşayan müəllif
üçün bu, acı həqiqətdir. Müəllif
özü etiraf edir ki, qəzet köşklərinə ehtiyacı
var, hər dəfə özü ilə həqiqətin bir
hissəsini əldə etmək və özünü
canlı hiss etmək istəyir.
Azərbaycandan
olan Faiq Əhmədin instalyasiyası müasirlik və adətlər
arasında möhkəm bağlılığı meydana
çıxarır. Rəssam stereotipləri sındıraraq
Azərbaycan xalçasının təsvir kanonlarını
dağıdır ki, biz öz keçmişimizə ayrı
prizmadan baxaq. Azərbaycanda xalça hələ qədim
zamanlardan mədəni irs sayılır. Onun tarixini və məğzini
araşdıran rəssam öz yaratdığı işləri
müasir zaman üçün aktual sayılan yeni
mövzularla doldurur. Pavilyonun günbəzinə qədər
dartılmış iplər mədəniyyətlərin, dillərin,
talelərin və tarixin müəllifin əslən olduğu
regionla sıx uzlaşması təəssüratını
yaradır. Artıq ilk dəfə deyildir ki, rəssam Azərbaycanı
Venesiyada təmsil edir.
Azərbaycandan
olan Fərid Rəsulov Bakının urbanizasiyası
mövzusunu birləşdirən işlər silsiləsi
yaratmışdır. Onun işləri Azərbaycan
üçün ənənəvi olan şəbəkə
beton konstruksiya ilə uzlaşır. Şüşənin zərifliyi
sanki beton kubun içərisində batır və maraqlı
alyans yaratmış olur. Rəssam əvvəl də Venesiya
Biennalesində iştirak etmişdir.
İranlı
rəssam və kinematoqraf Şoja Azari Nizami Gəncəvinin
"Yeddi gözəl" klassik poeması əsasında
"Qara Şah" adlanan 25 dəqiqəlik film təqdim
etmişdir. Onun işi nəinki qazanılmış və
itirilmiş cənnət, eləcə də İslamda olan
"səbirlilik" mövzusunda bir hekayədir. Bu, həmçinin
texniki baxımdan nadir bir işdir. Qeyri-adi vizual effekti əldə
etmək üçün rəssam fonunda əsas hadisələrin
inkişaf etdiyi minlərlə rəsmdən istifadə
etmişdir.
Sərgi
55-ci Beynəlxalq Venesiya Biennalesinin "Kollateral tədbirlər
proqramı" çərçivəsində keçirilir
və bu il noyabrın 24-dək davam edəcəkdir.
Sərginin
kuratoru Yaxın Şərq və İran üzrə mütəxəssis,
əvvəllər "Christie`s"
hərrac evi ilə əməkdaşlıq etmiş Dina
Nasser-Xadividir.
Sərginin
sponsorları "Gilan", Azərbaycanda bir sıra
tanınmış markaları olan istehlak məhsulları
şirkəti "Jalə"dir.
Azərbaycan.-2013.- 6 iyun.- S. 7.